Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Ministerstvo školství v čele s Petrem Gazdíkem neplní své předvolební sliby.
Praha, 22. března – Ministerstvo školství na konci února představilo novelu zákona o pedagogických pracovnících. Úpravu zákona hned po svém nástupu do funkce sliboval jako jeden z prvních úkolů nový ministr Petr Gazdík. Jím představená změna ale v důležitých bodech neplní to, co ministr školství slíbil. Úprava například vůbec nepočítá s uzákoněním některých podpůrných učitelských pozic.
Novelu zákona o pedagogických pracovnících ministerstvo školství už jednou připravilo. V minulém volebním období ji nejprve Poslanecká sněmovna schválila, zákon ale neprošel Senátem a znovu se vrátil do Sněmovny, která s ním už ale podruhé nesouhlasila. Kvůli volbám pak novela zákona „spadla pod stůl“. Návrh počítal mimo jiné s udržováním platů učitelů na 130 procentech průměrné mzdy, ke kterému by se stát zavázal, nebo s tím, že se ve školách zavedou stále pozice pro školní psychology a speciální nebo sociální pedagogy.
Současný ministr školství Petr Gazdík novelu zmiňoval jako jednu z priorit při svém nástupu. Stejný cíl má i programové prohlášení vlády: „Legislativně ukotvíme a více zpřístupníme podpůrné pozice na školách do konce roku 2024“. Gazdík o přípravě mluvil už na lednovém kulatém stole, který organizoval EDUin společně se Stálou konferencí asociací ve vzdělávání. Ministr tehdy sliboval, že novela podpůrné pozice (například sociální pedagogy) uzákoní.
„Vláda počítá s tím, že po schválení novely zákona o pedagogických pracovnících se podpůrné pozice ve školách stanou mandatorním výdajem státního rozpočtu,“ uvedl ministr Gazdík. „Kdyby na chleba nebylo, tak na tyto pozice bude muset být,“ řekl.
Aktuální novela ale právě s uzákoněním podpůrných pozic téměř nepočítá. Jediná pozice, která je v zákoně ukotvená, je školský logoped. EDUin upozorňuje, že tato podoba zákona jde velmi výrazně proti tomu, co ministr Gazdík sliboval, co zaznělo na kulatém stole a s čím počítá programové prohlášení vlády. Současná podoba novely jde navíc proti tomu, co je dlouhodobě ve školách potřeba – tedy víc podpůrných profesí. A to jak s ohledem na inkluzi, podporu dětí po covidu, integraci dětí uprchlíků s odlišným mateřským jazykem nebo snižování nerovností obecně.
Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUinu: „Sociální pedagog by nyní měl být víc potřeba než kdokoliv jiný (vedle školních psychologů). Protože děti jsou zcela rozložené po covidu – duševní zdraví totálně v troskách, a navíc tu máme bezprecedentní uprchlickou vlnu z Ukrajiny. Zvažme znovu, zda sociální pedagogy nevrátit do hry.“
Jan Zeman, analytik EDUinu: Ministerstvo návrhem zákona dokázalo, že umí řešit dlouhodobé problémy, například v podobě úpravy požadavků na kvalifikaci u různých učitelských pozic nebo lidí, kteří se na profesi chystají. Nyní je čas upřít pozornost k pomocným profesím, protože třídní učitel nemůže být sociální pedagog, školní psycholog a průvodce žáka v jedné osobě. Prozatímní systém funguje na volnoběh a nechává za sebou žáky, kteří pomoc potřebují.